Frågor och svar

Vad gäller din fråga?

Här har vi samlat information som vi vet att många undrar över.

Låneskyddsförsäkring

Trygghet | Villkor | Pris | Ångerrätt

Sparkonto

Upprätta konto

Vad är kraven för att kunna upprätta ett sparkonto hos Instabank?
  • Fyllt 18 år
  • Tillgång till BankID
  • Folkbokförd i Sverige

Kontot är personligt, du kan därför inte upprätta ett sparkonto för barn eller företag.

Hur öppnar jag ett sparkonto?

Allt du behöver göra för att öppna ett konto är att följa några få steg:

  • Fyll i formuläret
  • Du kommer att få en bekräftelse på e-post med en länk till elektronisk signering
  • Signera dokumentet med BankID. Påbörja sparandet
Kan mitt företag öppna ett sparkonto?

Nej, sparkonto hos Instabank är endast för privatpersoner, inte företag.

Sparränta

Vilken ränta får jag?

Med vårat sparkonto får du 0,90 % ränta från första kronan upp till 1 miljon kronor. Därefter får du 0,50 % ränta på belopp från 1 miljon kronor upp till 2 miljoner kronor, 0,20 % ränta på belopp mellan 2 miljoner och upp till 5 miljoner kronor.

Hur beräknas ränteinkomsten?

Hos oss kapitaliseras, eller gottskrivs, räntan årligen per 31. December. Detta betyder att dina årliga upplupna ränteinkomster blir överfört till ditt konto 1. Januari. Löpande räntor, som ännu inte har kapitaliseras, uppdateras dagligen i internetbanken.

Fördelar

Varför borde jag öppna ett sparkonto hos Instabank?
  • Ingen bindningstid
  • Inga begränsningar vid uttag
  • Inga avgifter, varken vid uttag eller användning
  • Inget minimum krav för insättning

Överföra pengar

Hur överför jag pengar till mitt sparkonto?

När du ska överföra pengar till ditt sparkonto är det viktigt att du använder dig av vårat gemensamma bankgironummer 5316-8142 tillsammans med ditt unika OCR-nummer.

Varför är mitt OCR-nummer så viktigt?

Det är ditt unika OCR-nummer som är kopplat till ditt sparkonto hos oss. Ditt OCR-nummer hittar du i internetbanken.

Vad skulle hända om jag glömmer att uppge mitt OCR-nummer när jag överför pengar till mitt sparkonto?
  • Om du glömmer att skriva ditt OCR-nummer när du överför pengar kommer transaktionen att lägga sig i en egen kö hos oss – vi går igenom den dagligen.
  • Dessa transaktioner blir spårade tillbaka till avsändaren och vi kommer då att ta kontakt med dig för att korrigera överföringen.
Hur lång tid tar det innan pengarna jag överför från en annan bank är inne på sparkontot?
  • Det tar normalt sett kort tid från att du överför pengarna tills att du ser dem på sparkontot hos oss. Insättningen kommer som oftast att synas inne på ditt konto dagen efter överföringen från din bank.
  • Om du överför pengar efter din banks sista betalningsfrist kommer du att se pengarna inne på ditt sparkonto hos oss två dagar efter överföringen.
  • Om du är osäker på betalningsfristerna hos den banken du överför från rekommenderar vi dig att kontakt dem för mer information.
Hur överför jag pengar från mitt sparkonto?
  • Du kan göra så många uttag du önskar, helt kostnadsfritt. Det gör du genom att logga in i internetbanken och trycker på ”Betalning”. Där lägger du in det kontonummer du önskar att betala till, eventuellt OCR-nummer eller meddelande för överföringen, samt belopp. Därefter godkänner du med BankID.
  • Du kan också lägga till mottagare i mottagarlistan om du har ett kontonummer du brukar betala till och önskar att spara till senare användning.

Betala fakturor

Kan jag betala fakturor från mitt sparkonto?
  • Du kan betala fakturor direkt från vår internetbank. Använd ”Logga in”-knappen uppe till höger. Gå till ”Betalning” i huvudmenyn när du är inloggad i internetbanken.
  • Var uppmärksam på att sparkontot trots detta inte är tillämpat som ett fast betalningskonto – eftersom man bland annat inte kan lägga in en faktura med förfallodatum fram i tiden och heller inte betala flera fakturor samtidigt.

Banksikringsfondet

Är Instabank medlem i Bankenes Sikringsfond?

Ja, det är vi. Som kund hos Instabank är insättningar på upp till €100 000 täckt av garantin från Bankenes Sikringsfond (motsvarigheten till Insättningsgarantin hos Riksgälden), eller upp till ett obegränsat belopp förutsatt att pengarna tillfälligt ligger på sparkontot och ursprungligen kommer från försäljning av bostad, arv, separation eller liknande.

Privatlån

Kriterier

Vilka kriterier är det för att söka lån hos Instabank?
  • Du måste ha fyllt 23 år
  • Du har inga betalningsanmärkningar
  • Du har en bruttoinkomst som överstiger 150 000 kr om året
  • Du har svenskt personnummer och svensk folkbokföringsadress.
  • Din ålder + återbetalningstid överstiger inte 80 år
    • Privatlån: Ålder kan inte överstiga 75 år
    • Privatlån – Flexibelt: Ålder kan inte överstiga 65 år

Ansökningsprocess

Hur ansöker jag om lån?
  • När du ska ansöka om lån hos oss går du in på vår hemsida. Du ansöker genom att uppge önskat lånebelopp och fyller i information i formuläret.
Hur behandlas och bedöms min ansökan?
  • För att bedöma din ansökan på ett enkelt och snabbt sätt, använder vi oss av en kreditmall. Här tar vi hänsyn till de upplysningar som du har angivit i din ansökan, i tillägg till offentliga upplysningar om dig.
  • Informationen som vi bedömer är bland annat nettoinkomst, nettoförmögenhet, lån och eventuella betalningsanmärkningar. Det är information som vi av erfarenhet vet har betydelse för vilja och förmåga att betjäna ett lån.
  • Vi använder bland annat kreditupplysningssällskap för att inhämta denna typ av information. Det är helheten av upplysningarna som ger utfallet av ansökan. Beslutet fattas bara utifrån den information som vi har tillgängligt vid ansökningstillfället.
Hur snabbt behandlas min låneansökan?
  • Det är den automatiska processen som ger oss möjlighet till att, som oftast, ge dig omedelbart svar på din ansökan. I vissa fall behöver vi lite längre tid för att kunna ge dig ett svar. Vi kan garantera dig att ge besked snarast möjligt, inom 24 timmar.

Ränta

Vad avgör vilken ränta jag får?
  • Räntan bedöms utifrån din totala ekonomi. 
Vad är skillnaden mellan nominell och effektiv ränta?
  • Nominell ränta är den ränta som pålöper på lånebeloppet för en bestämd period. För privatlån hos oss varierar den från 5,59 % till 23,79 %. 
  • Effektiv ränta är den nominella räntan + avgifter. För privatlån hos oss är uppläggningsavgiften mellan 195 och 795 kr baserat på lånebeloppet och fakturaavgiften är 25 kr.

Hur beräknas uppläggningsavgiften?
  • Det är lånebeloppet som avgör vilken uppläggningsavgift som belastar lånet:

Nominell ränta från 5,59 % till 23,79 %
Aviseringsavgift kr 25
Uppläggningsavgift Lånebelopp kr 0 – 100 000: kr 195
Lånebelopp kr 100 001 – 200 000: kr 295
Lånebelopp kr 200 001 – 300 000: kr 395
Lånebelopp kr 300 001 – 400 000: kr 595
Lånebelopp kr 400 001 – 500 000: kr 795

Låneerbjudande

Kan jag vara säker på att jag får utbetalt lånet eller tillgång till lånekontot, när jag mottar ett erbjudande?
  • Om du kvalificerar för ett lån får du ett låneerbjudande som skickas per e-post till dig. Erbjudandet är dock under förutsättning att uppgivna upplysningar är korrekta och att dessa kan dokumenteras. Om det under behandlingen av din ansökan framkommer nya upplysningar som skulle ha påverkat vår kreditvärdering, förbehåller vi oss rätten till att se på ansökan på nytt.
  • Låneerbjudandet fungerar därför inte som ett lånelöfte.
Vad återstår när jag får låneerbjudandet per e-post?
  • Då är du nästan i mål, det som återstår för att fullföra är:
    • Identifiera dig genom att legitimera och bekräfta dina personupplysningar (BankID krävs).
    • Uppge eventuella betalningsuppgifter om du har valt att samla lån.
    • Signera avtalet. Här accepterar du lånets villkor (BankID krävs).
    • Kan förekomma att vi ber dig skicka in din senaste lönespecifikation.
När utbetalas mitt lån eller när får jag tillgång till mitt konto?
  • Privatlån utbetalas när du har signerat och kommer vara på ditt konto inom 1-3 bankdagar. Erbjudandet förutsätter att du har fullfört punkterna ovan senast 30 dagar efter tidpunkten för ansökan.
  • Med Privatlån – Flexibelt upprättas det ett eget konto i internetbanken som du får tillgång till när du signerat.

Dokumentation

Behöver ni någon typ av dokument från mig?
  • Genom ansökningsprocessen kan vi eventuellt behöva dokumentation som styrker de upplysningar du har angivit.
    • I vanliga fall ber vi om din senaste lönespecifikation. Om din lönespecifikation är lösenordskyddad ber vi dig uppge det.
    • Om du har hyresinkomster behöver vi signerat hyresavtal samt tre månaders dokumentation av hyresinkomst (utskrift från internetbanken).
    • Om du är egenföretagare behöver vi dokumentation från ett företagsregister och årsredovisning.
Hur skickar jag in dokumentationen?
  • Instabank är en digital bank och önskar därför att motta all dokumentation elektroniskt. Om du har en särskild anledning till varför du önskar sända dokumentationen per post, så är vi naturligtvis flexibla.

Avslag

Varför får jag avslag på min ansökan?
  • Vi förstår att det är tråkigt att bli nekad ett lån och det kan vara olika orsaker till att du får avslag på din ansökan. Bedömningen är individuell och det är inte alltid enkelt att peka på en enskild orsak till avslaget, då det kan bero på en kombination av flera.
  • Ett avslag betyder att du antingen inte har uppfyllt ett eller flera av kriterierna för att ansöka om ett lån hos oss, eller att din ekonomi dessvärre inte är tillfredsställande i förhållande till våra krav till betalningsförmåga.
  • Det viktigaste för oss i värderingen av din ansökan är att försäkra oss om att du har en personlig ekonomi som gör det möjligt för dig att betjäna lånet du har ansökt om.
  • Våra system tar hänsyn till en rad med faktorer när din ansökan behandlas, så som upplysningar från kreditupplysningsbyråer och information du angivit vid ansökan. Våra system klarar av att göra dessa bedömningar snabbt, varför du oftast får svar omedelbart.
  • Faktorer som kan påverka din ansökan är till exempel huruvida du har stora lån från tidigare, höga hushållskostnader i förhållande till inkomst eller har osäker inkomst.
  • Om det är väsentliga skillnader mellan angiven information i ansökan (i förhållande till inkomst och skulder) än vad kreditupplysningen och eventuell dokumentation säger, kommer det att påverka beslutet.
  • Totalt sett är ett avslag baserat på en helhetsvärdering av din ekonomi och möjlighet till att betjäna lånet.

Återbetalning

Kommer det genereras ett fast månadsbelopp?
  • För ett privatlån kommer du att ha ett fast månadsbelopp för hela återbetalningstiden.
Kan jag betala in mer än det fasta månadsbeloppet?
  • Önskar du att betala tillbaka privatlånet i en snabbare takt kan du naturligtvis välja att betala in mer än månadsbeloppet. Det går också bra att lösa lånet i sin helhet, utan extra kostnader.
Vad är flexibel återbetalning
  • Om du väljer ett lån med flexibel återbetalningstid kan du i perioder välja att endast betala det lägsta beloppet på fakturan (räntor och avgifter). Du väljer själv hur mycket som ska amorteras varje månad, utifrån vad som passar din ekonomi.
  • Från internetbanken kan du betala fakturor direkt från ditt konto kopplat till ditt flexibla lån.

Faktura

När och hur mottar jag min faktura?
  • Din månatliga faktura skickas till dig per e-post den 18:e varje månad. Förfallodatum är den 1:a i nästkommande månad. Du kan tyvärr inte välja ett annat förfallodatum.
Kan jag betala via autogiro eller e-faktura?
  • Vi erbjuder betalning via autogiro. Du upprättar detta hos din huvudbank. Autogiro innebär att Instabank får rätten att dra den summa pengar som ska betalas varje månad. Din faktura från oss har alltid samma OCR-nummer och bankgiro. E-faktura erbjuder vi inte i dagsläget.

Samla lån

Varför kan det vara smart att samla lån?
  • Genom att samla dina smålån och kreditkortsskulder i ett samlingslån, får du som regel en lägre ränta och bättre villkor.
  • Du får en bättre översikt över din ekonomi och behöver endast förhålla dig till en månadsfaktura.
Behöver hela lånebeloppet gå till att samla mina lån?
  • I din ansökan uppger du hur mycket du önskar att låna samt hur mycket som ska gå till att samla dina lån. Mellanskillnaden kan du disponera till annat.

Privatlån

Vad är egentligen ett privatlån?
  • Ett privatlån är kortfattat ett lån som du kan använda till det du själv önskar. Det kan vara allt från att renovera ett kök till att samla dina lån, hur du väljer att disponera pengarna är helt upp till dig.
  • Ett privatlån är ett lån utan säkerhet vilket betyder att vi som bank inte tar någon ägodel som pant från dig.
  • Det är därför viktigt att tänka på att ett privatlån oftast har högre ränta än t.ex. ett billån eftersom banker måste ta ett högre pris när lånet inte har någon säkerhet. Ett privatlån har dock vanligtvis lägre ränta än ett kreditkort.

Låneskyddsförsäkring

Trygghet

Erbjuder ni låneskyddsförsäkring?
  • Ja, vi erbjuder alla våra kunder ett låneskydd. Du gör detta valet i din ansökan.
  • Vi rekommenderar våra kunder att välja till försäkringen eftersom den ger dig större trygghet om något oförutsett skulle ske.

Villkor

Vad omfattar låneskyddsförsäkringen?
  • Dödsfall
  • Tillfällig eller fullständig nedsatt arbetsförmåga
  • Ofrivillig arbetslöshet
  • Inlagd på sjukhus i mer än 7 dagar

Pris

Vad kostar försäkringen?
  • För ett privatlån är kostnaden på försäkringen motsvarande 8,9 % av ditt månadsbelopp och tillkommer månadsvis.

    • Prisexempel: Om du har ett Privatlån på 80 000 kr med återbetalningstid på 5 år, nominell ränta på 13,49 % och ett månatligt återbetalningsbelopp på 1 865 kr, betalar du 166 kr i försäkringspremie.
  • För ett flexibelt privatlån är försäkringspremien 0,35 % av det utestående saldot på ditt lån. När du väljer ett låneskydd för ditt flexibla privatlån betalar vi av praktiska skäl ut hela lånesumman för att beräkna kostnaden. Du kan välja att betala tillbaka hela eller delar av summan – du betalar endast ränta på det du har utestående.

    • Prisexempel: För ett lån med utestående saldo på 60 000 kr betalar du 210 kr i försäkringspremie.
Hur länge gäller försäkringen?
  • Försäkringen gäller fram tills att lånet är slutbetalt eller om du skriftligen avslutar den genom kontakt med oss. Observera att försäkringen endast gäller fram tills att du fyllt 67 år.

Ångerrätt

Har jag ångerrätt?
  • Du har 14 dagars ångerrätt från dagen du tecknar försäkringen.